Tuesday, November 26, 2019

Singapura atau Australia - Rancang Perjalanan Anda


Assalamualaikum, hai hampa!


Semoga semuanya dalam keadaan sihat dan ceria seperti selalunya. 💕

Cuti sekolah dah pun bermula, husna percaya masa sekarang ni laa mak ayah sibuk nak pilih tarikh untuk bawak anak-anak keluar bercuti kan. Menurut sumber, bercuti mampu meningkatkan kesihatan fizikal anak-anak dan seterusnya membantu perkembangan minda mereka. Terpulang sama ada tempat yang dekat mahupun jauh, luar bandar atau dalam bandar sekalipun.

Dan kebanyakan mak ayah mesti dah rancang awal setiap tahun kan, lagi-lagi jika ianya melibatkan perjalanan yang jauh. Bagus sebenarnya kalau dapat rancang awal, sekurang-kurangnya kita dapat tentukan segala perkara asas yang melibatkan tempat tersebut. Pesyen husna kalau nak pergi tempat orang mesti nak kena ambil tahu serba sedikit mengenai tempat yang husna rancang nak pergi tu.

Biasanya husna suka survey dekat Traveloka. Mudah sebab dekat sini ada pelbagai jenis servis yang ditawarkan, bermula daripada flight, hotel, airport transfer dan pelbagai aktiviti pun turut tersedia. Kita cuma kena pandai pilih dan bandingkan saja.

Ada dua tempat menjadi pilihan husna, pergi bercuti ke Singapura menggunakan Singapore Airlines flight atau Australia menggunakan Jetstar flights. Nak bercuti ke negara yang nilai mata wang nya tinggi nih kita kena berangan je dulu sambil survey buat persiapan apa yang patut. Pemilihan tarikh yang sesuai juga memainkan peranan yang sangat penting, sebab tu kena rancang awal.

Singapore
Sumber: google.com
Singapura

Negara yang sangat terkenal dengan industri pelancongannya. Sekarang nih dah ada banyak cara nak ke Singapura selain flight, sama ada naik bas ataupun pandu sendiri. Semua kemudahan pun ada kelebihan dan kekurangannya, yang penting tertakluk kepada bajet masing-masing dan bagaimana cara kita merancang percutian tersebut. 

Buat mereka yang mempunyai bajet yang terhad, Singapura bukanlah semata-mata mengenai Universal Studio saja, ada beberapa tempat menarik dan jimat yang turut boleh dilewati ketika disana. Antaranya Marina Bay, Esplanade – Theatres on the Bay, Merlion Park – The Iconic Statue, Fountain of Wealth dan China Town untuk membeli-belah.

Fountain_of_Wealth
Sumber: google.com
Kebanyakan tempat di Singapura ini adalah sangat sesuai untuk bergambar dan bercuti secara santai. Walaupun husna rasa sedikit terganggu dengan nilai mata wangnya yang tinggi tapi kalau kita usaha dan bijak merancang mungkin kita boleh bercuti dengan tenang dan seronok. Malah boleh penuhkan galeri dengan gambar-gambar yang cantik.

Sydney_Opera_House
Sumber: google.com
Australia

Ini lagi satu negara tumpuan pelancong, tapi Australia ni semestinya lebih besar kalau nak dibandingkan dengan Singapura tadi. Penting untuk kita kenal pasti tempat yang kita nak tuju dan aktiviti apa yang kita nak buat sepanjang percutian. Hal ini kerana, setiap tempat seperti Perth, Sydney ataupun Melbourne mempunyai keunikannya yang tersendiri.

Tetapi sebelum tu kenalah pastikan visa kita dah lulus terlebih dahulu. Bukan apa, husna rasa kesian dan naya kalau sesiapa yang dah beli tiket flight dan buat tempahan hotel tapi akhirnya visa tak diluluskan. Nangis tak berlagu tuu. Sebab tu pentingnya merancang dekat sini, terutama untuk negara-negara yang memerlukan visa macam Australia.

Blue_House_Boat
Sumber: google.com

Pesyen husna memang kena rancang dulu, tak dapat banyak, sikit pon cukup. Sebab husna tak suka bila percutian atau short escape tu jadi percutian yang sia-sia, tak dak arah nak dituju. Dan mungkin bagi sesetengah orang mereka lebih suka santai, lebih suka kejutan, redah je kat mana-mana selagi boleh. Biasalah setiap orang kan tak sama, memang laa rambut sama hitam tapi hatinya lain-lain tau.

Banyak lagi tempat yang menarik sebenarnya, tapi tak mampu husna nak senaraikan semuanya. Kalau google saja macam-macam tempat dan aktiviti yang keluar. Naik pening, dah laa kita nih cepat rasa teruja, sana nak pergi, itu nak buat, akhir sekali habuk pon tak ada. huhuhu. Jadi sebaiknya rancang perjalanan anda, macam pesanan PLUS Malaysia setiap kali nak balik bercuti kann. Apa pun semoga dipermudahkan segala urusan kita semua. Allahumma Ameen.



Sampai bertemu lagi!
husna zahidi

26 comments:

  1. wah bestnya bercuti2 di luar negara. semoga dipermudahkan segala urusan ^_^

    ReplyDelete
  2. bila lah dapat pergi travel luar ni, jaga diri heheheh :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. husna sekali je itupon hatyai yg dekat tu. hahahaa

      inshaAllah nak kena usaha lebih sikit nih, boleh jalan jauh.

      Delete
  3. ikutkan dua dua best kan..Nak bercuti kemana² pun kena rancang percutian betul²

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. kalau percutian singkat boleh laa kot ke singapura dulu. hihihii

      Delete
  4. Antara destinasi yang juga ingin dilawati. Kena kerja keras penuhkan tabung ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau husna plak prefer yg dekat2 je dulu. hihihi

      tapi apa2 pon marilah penuhkan tabung dulu :D

      Delete
  5. sejak ada pasasport nih, wife selalu dok bagi hint ajak ke singapore.. hehehehe

    ReplyDelete
  6. tak pernah p singapore.. tapi Australia mmg loveee =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi love tgk akak punya gambar semua masa kat sana huhuuhu

      Delete
  7. Ingat tahun depan nak pi melancong.. Jepun dulu ka Singapura dulu.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah yun sing, husna pon dok planning tahun depan jgk. tp boleh rancang dulu laa

      Delete
  8. Akak dah sampai Singapore...memang best. Australia masih dalam planning...doakan planning akak tahun ni menjadi yerr

    ReplyDelete
    Replies
    1. husna teringin nak p Singapore dulu. Aussie mcm banyak makan modal. hahahha

      Delete
  9. dua2 best
    cuma sekarang nak travel lah cuak sebab ada virus corona

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah tu laa. inshaAllah, semoga cepat wabak virus covid-19 nih berlalu.

      Delete
  10. selalu gak gi seberang tambak., hehehe

    salam PKP tahun 2020., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. seberang tambak? mcm best jaa.

      Salam PKP tahun 2020 juga :D

      Delete