Saturday, September 17, 2016

Resepi Ikan Merah Masak Asam Pedas Tumis


Assalamualaikum w.b.t..


Resepi Ikan Merah Masak Asam Pedas Tumis | selamat tengah hari! merancang nak masak apa je hari ni?? husna hari ni nak menghabiskan stok daging dalam peti ais je.. masih ada lagi baki daging korban tempoh hari.. inshaAllah rancangnya sup tulang dan daging black pepper.. nak kena kontra sikit kalau tak boleh muntah daging laa lepas nih.. ekekekke.. 

yang resepi asam pedas nih tak ingat dah bila husna buat.. selalunya orang utara biasa makan asam pedas yang cair tu je, masak guna ikan temenung.. yang itu kalau kuah tengah panas memang sedap laa hirup, sampai berbunyi punya sakan hirup.. tapi mampu buat kat rumah sendiri depan keluarga jelaa, tempat lain kang tak senonoh pulak orang tengok.. hihihi..

masak asam pedas tumis nih pekat sikit, ada orang cakap lebih kurang seakan asam pedas orang selatan.. husna paling suka asam pedas tumis disebabkan kuah pekatnya yang masam-masam tu.. kalau abah beli ikan merah je, selain dari menggoreng mesti buat asam pedas tumis.. kira macam penaik selera lah sebab masam-masam pedas kan..



Resepi Asam Pedas Tumis Ikan Merah

Bahan yang diperlukan:

  • Ikan Merah yang telah digoreng
  • Cabai Blend
  • Bawang Putih & Bawang Merah
  • Bendi
  • Bunga Kantan
  • Daun Kesom
  • Tomato
  • Asam Keping
  • Garam & Gula

Cara-caranya:


1. Tumis bawang putih dan bawang merah sehingga garing.. masukkan cabai blend mengikut kepedasan masing-masing.. masak sehingga pecah minyak..


2. Nampak dah ok, masukkan air mengikut kepekatan masing-masing.. juga masukkan bendi, bunga kantan, daun kesom, tomato dan asam keping.. masak sehingga mendidih..


3. elok asam pedas dah mendidih masukkan lah ikan merah dan jangan lupa perasakan dengan garam dan gula.. kacau sikit sebatikan, tunggu hingga mendidih sedikit lagi dan boleh tutup api..


4. Siap dihidang! makan dengan nasi panas lepas tu timba kuah hampir banjir.. dapnyaaa.. pekat macam nih pon kekadang husna belasah jugak hirup.. ekekekke..


Till then! See ya~

17 comments:

  1. Replies
    1. kadang-kadang mcm ni saja pon dah sedap kan kak..:)

      Delete
  2. Replies
    1. nanti boleh bawak bekal asam pedas plak kak ke ofis..:)

      Delete
  3. Replies
    1. cuba lah buat zumal.. lepas tu bg tok rasa.. hihihi..

      Delete
  4. Replies
    1. ada masa nanti boleh buat utk hilangkan kesan terliur tu.. :D

      Delete
  5. Asam Pedas memang best...

    tambah pula dengna ikan merah...isi sedap

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. silap hari bulan boleh tambah berpinggan-pinggan.. hihii..

      Delete
  7. Kak muni pun selalu buat asam pedas tumis ni..yg tak tumis tu depa kt rumah tak layan.kak muni sorg ja makan.huhu..style selatan la ni kan..bukan macam lagi

    ReplyDelete

assalamualaikum dan hye..
tinggalkan jejak awak di sini..
terima kasih..♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

Blog ini merupakan blog peribadi perkongsian daripada penulis. Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pengalaman atau pendapat peribadi, dan tidak melibatkan mana mana pihak kecuali dinyatakan sumber atau nama pemiliknya.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal, dan mungkin berbeza dengan individu lain. Penulis sama sekali tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang komen dan pendapat yang dilontarkan oleh para pembaca blog ini.

Terima Kasih.