Monday, December 30, 2013

(Part 2) Kota Belanda, Pangkor, Perak


Assalamualaikum w.b.t..


Masih meniti hari untuk menyiapkan sambungan percutian hujung minggu lepas.. begitu juga dengan draft yang bertimbun dalam folder.. ingat nak settlekan sebelum tibanya dua ribu empat belas.. heharap berjaya lah..


Awal pagi lagi dah terjaga, sekitar pukul 4.. sebab suasana dorm yang kami nginap tu berkonsepkan rumah dedulu.. diperbuat daripada papan, bermula dari pintu, dinding dan juga lantai.. nak ngelak dari beratur panjang nak masuk toilet ada yang berjaga awal, taw jelaa bila dah berjalan atas lantai papan.. tengah sesedap mimpi tetiba bergegar satu dunia.. adehhhh.. potong betul.. -..-

Siap subuh di surau, balik dorm siap plak nak ke pantai.. tak menyempat nokk.. tapi sayang tak sempat nak tengok sunrise, dapat tengok sun ‘stay’ je.. =P itupun kejap.. pukul 8 lebih hujan turun.. sarapan nasi goreng dan mee goreng, lepak sambil ilek jap, hujan berhenti.. cuci tangan ke pantai lagi kita menuju.. free sikit pagi tu sebab sir cakap kami check out pukul 11.. so aktiviti bebas..

Rancangan nak ke Uitm Seri Iskandar pada mulanya, tak menjadi sebab bas tak de.. memang habiskan masa sungguh la kat Pulau Pangkor tu..

pantai, Pangkor, Lumut, Perak
aksi berlakon

pantai, pangkor, lumut, perak
sir bersama ajk JPNR 

Awan mendung kelabu.. husna dah siap cecantik ingat tak nak turun, kekonon nak main di tepi gigi air je.. acah-acah dengan ombak.. sekali terpandang budak lelaki berendam tak ingat dunia, ini tak adil.. mendatangkan kecemburuan.. balik dorm tukar baju, berlari-lari anak pulak ke pantai dan kedebush!! Berendam lagi.. hoyeahhhh!! Main air dalam hujan.. ombak pon boleh tahan..

pantai, pangkor, lumut, perak
menanti hujan

Husna rasa kalau ajak family berpindah ke pulau, memang itu je kot kerja husna tetiap hari.. har har har.. pukul 11 siap semua check out dan menuju ke Kedai Jual Hasil Laut (hentam tak ingat nama), Galeri Pangkor, dan Kota Belanda..

Untuk pengetahuan, bagi yang tak pernah naik roller coaster sebab risau gayat and what so ever, cuba naik teksi kat sini ajak pak cik driver round satu pulau.. baru dapat kesan anda spesies yang gayat ke tak, kecut perut ke tak dan memacam lagi lah..

kenapa husna cakap macam ni?? sebabnya, jalan kat pulau ni macam landasan roller coaster weyh!! Kejap tinggi, kejap rendah.. uncle tu tak larat main gear.. boleh ke dya cakap “ringankan sikit berat-berat anda.” -..- rasanya lebih hebat dari Langkawi.. mungkin sebab Pangkor kecik kot.. jadi terhad sikit penggunaan ruang kat sini..

kedai jual hasil laut, pangkor
*kabur sikit*

singgah kedai jual-hasil-laut, ikan kering, satay ikan, keropok dan memacam benda makan lagi lah.. borong sikit nak bawak balik kampung nanti.. buat adik-adik makan masa tengah bosan hadap tv..

biskut pun ada

teruskan perjalanan ke Galeri Pangkor.. maaf lah, kat sini husna langsung tak dapat input.. sebab saya tak minat sejarah.. hanya boleh masuk, tengok ada apa dan keluar.. terok sangat..

seterusnya ke Kota Belanda.. actually ni tempat bersejarah tapi bila dah di kunjungi oleh bebudak yang gila lensa, ini jelaa hasilnya.. hehehe..

ikan buntal di awet, pangkor,
housemate husna bersama replika ikan buntal yang telah di awet. ngeri!!

kedai craft, kota belanda, pangkor
barang-barang kat sini mahal sikit dari pekan

kota belanda, pangkor, perak
masih teguh berdiri

kota belanda, pangkor, perak
ada pak cik cakap kalau dari sini boleh nampak laut kat depan tu tapi kamera kite canggih sangat tak mampu nak nampak.. 

dan itu singgahan kami yang terakhir.. sementara menunggu bebudak lelaki solat Jumaat, kami ke Pekan.. dekat je dengan jeti.. berjalan pon tak pe.. tujuan: borong sikit buat kenangan.. hehehe..

Tip: berurusan dengan peniaga cina, kekadang menguntungkan, kekadang tidak.. nak untung, wajib bijak dalam tawar-menawar.. hasilnya memang berbaloi.. :)

Pukul 3 sampai Jetty Marina Island, naik bas terus bertolak balik uitm.. datang satu beg, balik berbeg-beg.. adat pergi tempat orang.. hehehe..

selamat pulang.. 






















p/s-suka cara orang cina berniaga.. pandai pasang strategi..


15 comments:

  1. hehehe. .kalau nk ke sri iskandar tu mkn ms jugakan sbb kena naik bot ke jeti marina island dr pangkor tu.pastu ke sri iskandar agak jauh juga. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh.. mungkin perjalanan yg jauh tu terpaksa batalkan plan tersebut..

      Delete
  2. byk tempat menarik kan.
    teringin nk ke pulau pangkor tp ntah bila. hihi

    itu normal. byk yg diborong lettew kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaAllah ada rezeki nanti pasti ciksue dapat pergi jgak..=)

      hahaha.. xde apa sgt pon..

      Delete
  3. meriahnya husna dgn kawan2 mkn angin kat pulau pangkor...

    kat sana byk jual satey ikan...hehe

    slmt tahun baru 2014 husna...lama gak ayie kenal husna kn.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. harap menjadi kenangan yang tak kan lapuk di telan zaman..

      betul!! mungkin senang nak dapatkan bahan mentah..

      Delete
  4. akk rasa roller coster lagi teruk la dr jalan kt pangkor ni..tobat tak naik dh rolle coster..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. herr.. kalau dah naik van pon husna gayat, nampak nya kalau naik roller coaster konfem pengsan.. gulp!

      Delete
  5. seronoknyeee.. suka tgk pic yg 1st tu.. happening la uolls... :D

    ReplyDelete
  6. pernah datang sini waktu [erkampungan pmr dulu ..besttt moment

    ReplyDelete