Friday, May 24, 2013

Setempek di Jari, Merah Berseri


Assalamualaikum w.b.t..


Hye hye hey hellooo~ dah makan malam?? makan apa je?? husna sefamily malam nih santap cekodok jagung.. dengar macam jaga makan je kan.. walhal cer bilang tengok berapa ketol husna sebat.. kalau timbang tara sama jaa kuantitinya dengan nasi.. muahahaha.. XD org lain boleh laa nak diet, kalau husna selagi x puasa x payah nak cakap apa.. pantang sebut dan pantang tengok.. spesies bela hantu raya nih.. >.< kat rumah payah woi nak jaga makan.. *logik gila alasan

pokok inai

Petang sabtu lepas, semasa bertapa di luar rumah, sempat la belek-belek pokok rumput yg kian panjang hasil x payah siram tetap tumbuh segar bugar.. Nampak jugak pokok inai yg baru setahun jagung tapi dah makin meningkat naik.. tinggi je lebih, lebar x pon.. sebab terpaksa berhimpit dengan pokok buah mata kucing.. daripada dya tumbuh tinggi xdak orang pakai, lebih baik husna pakai..

Sejarah husna boleh TERsuka pakai inai nih bermula dari mama husna dalam pantang bersalinkan husna.. waktu mama cerita hari tuh, husna macam like seriously?? yelaa.. tangan baby kan kecik cinonet je.. x rasa macam renyah ke?? mama cerita lagi, waktu tuh paknjang husna kawen.. kawen kan kena letak setempek inai.. so dah dalam pantang kan, memang dah xdak keja sangat, mama pon tempek la sikit masa husna tengah tido.. xnak comot ikatlar plastik..

Husna x nafi, dah besar pon husna memang suka pakai inai.. inai original ok.. bila terbaca ada yg cakap pakai inai nih kena kasik muhrim sendirik je tengok, husna rasa macam.. ermm.. ermmm.. ermmmm.. ish..ada jugak masalah dunia dengan inai nih rupanyaa.. untuk pencerahan mungkin bagi mereka yang tidak tahu pasal hukum pakai inai nih boleh terjah myvoicetou.blogspot.com.. husna rasa x perlu kot nak hurai panjang lebar kat sini.. =)

si kecik pakai inai
mama pakaikan kat anak mengasuh =)

Cakap pasal pokok inai nih lagi, setiap pokok warna merahnya pasti lain-lain.. itu mungkin melibatkan dongeng si org tua-tua.. sebabnya sebahagian daun pokok inai di ambil utk mandikan org bersalin.. wallahualam.. yg husna pasti, inai kalau siap giling atau blender mesti kena cepat pakai, x boleh simpan.. nanti kurang merah.. kira x fresh laa senang cakap.. dan kalau kat kampung, makcik suka letak daun sirih nak kasik merah makngah.. huhu.. waspada, petua nih boleh jadi merah dan boleh jadi hitam.. haha..

si kecik pakai inai
sedikit comot.. sebab x dapat nak bajet tangan dya yg cinonet tuh.. =D

Terima kasih sudi mentelaah..





p/s-bila dah pakai haruslaa satu jari pon x tinggal.. muahahaha..


32 comments:

  1. #887 lapor diri ^^

    54 Pemenang GA dicari ^^ JOM RAMAI RAMAI JOIN DAN MEMERIAHKAN GIVEAWAY NIE ^^


    http://leprecious-nineplus-two.blogspot.com/2013/05/first-giveaway-by-nurin-aireen-ieyra_24.html

    ReplyDelete
  2. he3..kalau budak2 pkai inai comel je tgok :)

    ReplyDelete
  3. 1 jari pun x tinggal? means husna pakai kat jari kaki sekali ke? :p

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum..husna :)

    ahah..dah merah berinai dah jari husna...ada apa2 ker? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam ayie..=)

      haha..x dak apa pon aih..=P

      Delete
  5. assalamualikum..husna :)

    jari merah dgn inai budak2 memang suka...teringat masa kecik2 dulu..lepas jari berinai nak buat apa pun payah takut inai tanggal....haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam ayie..=)
      hehe..letak plastik je senang klau budak kecik nih..dah besar pepandailaa nk jga..=D

      Delete
  6. ni yg buat ciksu jeles ni dik :)
    ada lagi tak? dah lama tak berinai pokok ni..

    cantik je warnanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..jgn jeles ciksue..=P
      kalau kat pokok ada je lg..=)

      Delete
  7. salam husna..

    mcm tu ke caranya...?siap boh plastik kat semua jari..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam kak wirda..=)
      hehe..nak senang kan..xnak bg comot..centulaa..=D

      Delete
    2. Sekarang ni org byk guna inai mekah tp cepat sgt hilang warnanya

      Delete
  8. Nasib baik pakai selepas PRU13..kikikiki

    ReplyDelete
  9. akk mmg tk suka pakai inai.dulu2 kan masa kecik je time nak raya macam dh jadikfenomena pakai inai,tp akk tak suka,rasa macam kotorje jari.pkai inai time kawen ja.haha..

    husna suka inaimgkin la sbb dr baby lg mama dh pakaikan..

    akk bersalin pun mak mertua buat mandi air inai..utk afia juga..tak pasti la apa khasiatnya..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..dulu kecik tggu raya je..tp skang mana ada pokok inai, situ la ada husna..=P

      haa..kak murni x try tnya kat mak kak murni ke??

      Delete
  10. Hehe.. Inai banyak khasiat!!!
    Kak nani pun pakai mcm anak pengasuh tu.. Ble bgn pagi excited cpt2 nk tanggal tgk merah x. Kadang ada yg da tercabut hlg ke mana. Hehe.

    Maaf kak nani lmbt snggh sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul!! kalau ibu jari kaki sakit pasti tempek inai, esok lusa lega laa..=D

      its ok la kak nani..=) settle dulu masalahnya..

      Delete
  11. singgah sambil follow.. feel free to follow me back :D

    http://dunianuranisamar.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. aloooooo comelnya :) budak kecik pakai inai

    ReplyDelete

assalamualaikum dan hye..
tinggalkan jejak awak di sini..
terima kasih..♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

Blog ini merupakan blog peribadi perkongsian daripada penulis. Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pengalaman atau pendapat peribadi, dan tidak melibatkan mana mana pihak kecuali dinyatakan sumber atau nama pemiliknya.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal, dan mungkin berbeza dengan individu lain. Penulis sama sekali tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang komen dan pendapat yang dilontarkan oleh para pembaca blog ini.

Terima Kasih.