Thursday, April 19, 2012

Bakso



Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t..


Pernah makan bakso?? Sedap x?? Buat penggemar mestilar dah lali dengan rasa bakso nie.. siap dah boleh buat sendiri.. tapi yang masih baru seperti husna agak tertanya-tanya apa rasa sebenar bakso yang diuar-uarkan.. *ketinggalan husna nie kan?? =.=' Selalunya bakso dikatakan sinonim dengan meatball.. 




Morning peeps! Sudah sarapan?? Pagi nie macam hari sebelumnya husna akan sarapan nasi lemak berserta kuih kegemaran incik karipap berintikan ubi keledek hasil belian di gerai Mak Jah.. Setakat nie x pernah jemu lagi bila asyik melahap nasi lemak hinggakan lemak nasi tu dah sebati dalam diri.. Nak buat macam mana kan itu ja inisiatif bersarapan yang paling pantas! Hehe..

Baru-baru nie husna ada beli bakso disebabkan keinginan yang meluap-luap kalah orang mengandung 5 bulan mengidam.. Sebenarnya lama dah teringin tapi xdak plak gerai yang menjual bakso yang paling dekat selain terpaksa meredah bersama haiwan-haiwan ganas di jalan.. Apa yang husna dengar bakso sedap kerana meatball dan sambal hijaunya yang lain daripada lain.. sungguh ke?? o.0?

Bila dah sendiri mencuba baru tahu apa rasa sebenar bakso.. Husna pikirkan bakso nie sejenis makanan berkuah yang lain rupa dan rasa.. Rupanya macam bihun sup jaa.. tapi diletakkan beberapa ketul meatball.. not bad lar.. sambal hijau yang disebut kurang kelihatan.. aduyaii~ husna dah lar spesies makan pedas.. xdak pedas rasa cam x lengkap je makanan tersebut..

Tapi ini pendapat husna bagi bakso yang di jual berdekatan dalam taman perumahan husna.. Mungkin ada yang lebih special di tempat lain kan.. bagi husna kalau pasal makanan, husna x pernah serik atau puas untuk mencuba.. kalau x suka makanan tersebut xpaa at least kita boleh taw rasa dya.. xdaklar bila ada yang bertanya kita hanya mampu menggeleng.. dapat tengok pon dah cukup.. hewhewhew..



Terima Kasih..^^V







Friday, April 06, 2012

Salam Jumaat | sunah & adab hari jumaat

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t


salam jumaat semua.. sentiasa mulakan pagi dengan senyuman.. ^^V insyaALLAH.. hati akan tenang.. pagi nie husna nak kongsikan sedikit ilmu yang husna kutip di laman sesawang yang kian femes emes sekarang nie.. mungkin ramai yang sudah tahu dan mungkin juga tidak.. 




--> mandi dan membersihkan diri bagi yang mahu menunaikan solat Jumaat.
--> memotong kuku.
--> mencabut bulu ketiak, menggunting misai dan mencukur bulu ari-ari.
--> memakai wangi-wangian, minyak rambut.
--> memakai pakaian yang bersih dan cantik. warna putih sangat digalakkan.
--> membaca Surah al-Kahfi pada malam Jumaat dan siangnya.
--> memperbanyakkan selawat ke atas Rasulullah saw.
--> memperbanyakan doa.




sumber: Tazkirah di FB




Terima kasih.. <3



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

Blog ini merupakan blog peribadi perkongsian daripada penulis. Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pengalaman atau pendapat peribadi, dan tidak melibatkan mana mana pihak kecuali dinyatakan sumber atau nama pemiliknya.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal, dan mungkin berbeza dengan individu lain. Penulis sama sekali tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang komen dan pendapat yang dilontarkan oleh para pembaca blog ini.

Terima Kasih.