Sunday, November 04, 2012

Tips | 5 amalan berbahaya selepas makan


Assalamualaikum w.b.t..


haip!! haip!! selamat hari ahad.. hari minggu kan, buat apa je?? husna plak hari minggu ke tidak sama jaa.. sebab tengah cuti.. hari-hari bangun buat benda yg sama.. naik jemu.. LOL~ =D nak pergi kerja malas sebab tinggal beberapa minggu je lagi nak balik merbok.. nak xnak terpaksa lar buat kerja yg sama nie.. =P


tengah hari yg 50-50 je cuacanya, panas tidak, hujan pon belum, husna nak kongsi sikit perbuatan yg sering dilakukan selepas makan.. kita tahu benda tu x boleh tapi kita x tahu sebab apa x boleh kan?? *actually ada 7 tapi husna kongsi 5 saja..=)



5 Amalan Berbahaya Selepas Makan

1. Jangan merokok --> kajian pakar membuktikan bahawa tabiat merokok selepas makan adalah setanding dengan merokok 10 batang rokok.. dan berkemungkinan tahap menghidap kanser adalah lebih tinggi.. (*tabiat nie selalu sgt husna nmpak kalau pergi makan kat luar.. dahtu kita yg berdekatan jadi mangsa..>.<)

2. Jangan makan buah-buahan serta-merta --> segera makan buah-buahan selepas makan akan menyebabkan perut dipenuhi dengan udara.. Oleh yg demikian, seharusnya mengambil buah-buahan 1-2 jam selepas makan atau 1 jam sebelum makan.. (*mean yg org cakap makan buah-buahan selepas makan as pencuci mulut tu salah lar kan)

3. Jangan minum teh --> hal ini kerana daun teh mengandungi kandungan asid yg tinggi. Bahan ini akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yg kita makan menjadi tinggi dan sukar dihadam.. (*yg ni selalu sangat husna buat, x kira makan di luar ataupun makan di rumah..=P)

4. Jangan mandi --> amalan mandi selepas makan akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan, kaki ke badan yg menyebabkan jumlah darah sekitar perut akan terus berkurang, ini akan melemahkan sistem penghadaman dalam perut kita.. (*dan kalau x silap mandi selepas makan ada kaitan dgn perut buncit kan??)

5. Jangan segera tidur --> hal ini menyebabkan, pengambilan makanan tidak akan dicerna dengan betul.. Oleh itu akan membawa kepada gastrik dan jangkitan di dalam usus kita.. (*yg nie pon ada kaitan dengan masalah berat badan kan??)




13 comments:

  1. La Ye ke bahaye , ish .. selalu buat je, hahaha

    ReplyDelete
  2. Selalu buat yg no 4..betullah perut kak memang buncit...tempat lain ok je!

    ReplyDelete
  3. Perkongsian yang menarik.. Terima kasih kena sudi berkongsi.. =)

    ReplyDelete
  4. adehhh...ada 3 perbuatan dlm entry tu yg ayie buat...hurmm

    makan buah lepas mkn, mandi lepas mkn (yg ni selalunya bila perut lapa sgt mkn dulu lepas tu baru mkn) dan tido lepas mkn selalunya masa sahur bulan puasa...

    ada jugak syie dengar amalan2 ini x elok dilakukan tapi dlm masa2 tertentu x ingat semua tu..

    insya Allah lepas nih ayie akan lebih beringat dan x mau buat amalan2 itu selepas mkn...

    terima kasih husna....perkongsian yg awesome ^__^

    ReplyDelete
  5. 2 dan 4 tu selalu jugak buat.yg no 5 lg kerap buat sejak pregnant nie.haha..

    tahu tp nak buat jugak.cmna?

    ReplyDelete
  6. assalammualaikum, is datang singgah sini, kiss2 ads yang ada jemput ke blog is yer?

    Santai iskandarX

    ReplyDelete
  7. slalu lps mkn tdo mmg syok...hehe

    ps: jom join GA tirah..

    ReplyDelete
  8. @Lady
    haha..kdg kita x prasan kan.. benda yg kita suka kdg2 memudaratkan kita sendiri..

    @teratai
    huhu..perut tu mmg tempat x boleh nak elak dah..

    @Misz Mieza
    sama-sama kak mieza..=)

    @Ayie Abas
    haa kan, husna pon kdg2 terbabas..haha..
    sama-sama ayie..=)

    ReplyDelete
  9. @Puan Kutu
    haha..yg tu husna pon xtaw nk buat cmna..side effect lar nnti kak..

    @Muhammad Noor Firdaus iskandar BIn Haji Bashah
    wkumsalam..terima kasih sudi singgah dan kiss2 ads kat sini..nnti husna singgah balik ye..=)

    @tirahzairi
    haha..mmg x dinafikan..
    ada masa husna join ye..=D

    ReplyDelete
  10. sebenarnya kita punya konsep pemakanan tu salah..kita terbiasa makan buah selepas makan nasik..

    sepatutnya kena makan buah-buahan dulu sebelum makan nasik..itu konsep yg betul la..cuma ramai yg terlepas pandang..

    ReplyDelete
  11. dulu selalu gak minum air lepas makan,, sekarang tidak lagi...
    jarang makan buah after makan...

    ReplyDelete

assalamualaikum dan hye..
tinggalkan jejak awak di sini..
terima kasih..♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

Blog ini merupakan blog peribadi perkongsian daripada penulis. Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pengalaman atau pendapat peribadi, dan tidak melibatkan mana mana pihak kecuali dinyatakan sumber atau nama pemiliknya.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal, dan mungkin berbeza dengan individu lain. Penulis sama sekali tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang komen dan pendapat yang dilontarkan oleh para pembaca blog ini.

Terima Kasih.